In quarantaine goed voor jezelf zorgen

 

In de eerste quarantaine week postte ik op de vierde dag van de vijf dagen een vrolijk berichtje op social media, namelijk dat ik geïnspireerd door de vijf dagen quarantaine, een nieuwe cursus ‘draag je kroon’ had bedacht.

Ik schreef er niet bij dat die quarantaine echt niet altijd zo leuk was. De eerste twee dagen ging het nog wel. Ik ging er vol goede moed tegen aan. Ik combineerde het thuiswerken met de zorg en het er zijn voor mijn jongste dochter. Maar de derde dag merkte ik dat ruimte nodig had en tot mezelf moest komen, maar dit lukte niet met al die lieve gezinsleden om me heen.. Hoe leuk ik het normaal ook vind dat onze jongste zo heerlijk hard kan zingen tijdens haar spel en ze zich dan prima zelf vermaakt, het volume van haar zang, daar begon ik me toch wel enigszins aan te irriteren. Ik verlangde naar rust en stilte, maar helaas die was ver te zoeken.

Hoe dan? Bedacht ik me. Hoe kan ik nu goed voor mezelf zorgen terwijl de prikkels blijven?

Ik had weer de neiging om te denken dat de anderen wel aan me konden zien wat ik nodig had, dat het op mijn voorhoofd stond geschreven ofzo. Maar nee, alleen ikzelf weet precies wat ik nodig heb, en ik ben ook degene die daarvoor mag zorgen. Ik werd me weer bewust dat ik mocht zorgen voor mezelf en bij mezelf nagaan wat ik nodig had.

Ook werd ik me bewust dat ik zo bezig was met het zorgen voor anderen dat ik mezelf vergat en ik legde mezelf een hoge lat op. Mijn werk moest gewoon doorgaan zoals voor de quarantaine, ik moest er zijn voor de jongste en met haar ontwikkeling bezig zijn, ik moest er zijn voor mijn man, zodat hij wel gewoon door kon werken en ik moest er zijn voor de oudste die zo graag een praatje wilde maken, omdat het zo saai was in quarantaine.

En vanaf de derde dag besloot ik het dan ook anders te gaan doen, en eerlijk bij mezelf na te gaan, wat heb ik nodig? hoe ben ik in balans en hoe kan ik er daarna vervolgens voor de ander zijn? Dat klinkt misschien een beetje cliche, maar het hielp me echt. En nee, natuurlijk niet zoals ik het precies in mijn hoofd had. Maar alleen al hier eerlijk voor mezelf over na te denken en te voelen wat ik nodig had, dat gaf me al weer meer lucht en ruimte.

Ik liet dingen los die op een later tijdstip konden en probeerde meer te laten zijn wat er was. Doordat ik weer meer liet zijn en het me weer lukte om te genieten, merkte ik dat ik zelfs weer inspiratie kreeg voor iets nieuws. En zo kwam het dus dat ik op de vierde dag van de eerste quarantaineweek een berichtje te posten op social media met dat ik nieuwe ideeën had over een nieuwe cursus, draag je kroon.

Tot slot wil ik jou graag drie tips meegeven die je helpen om goed voor jezelf te zorgen wanneer je in quarantaine zit:

1. Creëer een plekje in huis waar jij je zelf even terug kunt trekken, zodat je niet continu ‘aan’ hoeft te staan
2. Ga eerlijk voor jezelf na, wat heb ik nu precies nodig? En communiceer hierover.
3. Leg de lat voor jezelf wat minder hoog en probeer te genieten van de tijd met je gezin.

Hoe zorg jij goed voor jezelf wanneer je in quarantaine zit?

Liefs,

E-book ‘Niet goed genoeg’

Herken jij het gevoel: ‘ik ben niet goed genoeg’?

Dan is dit e-book echt iets voor jou. Je vindt er acht tips die zorgen dat je:

  • je waardevol en krachtig gaat voelen
  • meer vreugde en energie ervaart
  • goed voor jezelf leert zorgen
  • ruimte durft te geven aan je emoties
  • zin hebt om weer te gaan doen wat bij jou past

Download de whitepaper met 8 waardevolle tips die jou helpen je weer goed genoeg te voelen

Kennismaken? 

Heb je vragen of ben je op zoek naar een coach? Neem gerust contact op, zodat we (vrijblijvend) kennis kunnen maken. Ik zie er naar uit om je te ontmoeten en verder te helpen!

Kennismaken? 

Heb je vragen of ben je op zoek naar een coach? Neem gerust contact op, zodat we (vrijblijvend) kennis kunnen maken. Ik zie er naar uit om je te ontmoeten en verder te helpen!

Deel dit blog

2 reacties

  1. Hoi, fijn om te lezen. Ik ben nu net uit quarantaine, maar ben als laatste ziek geworden en moet nog steeds op krachten komen. Ik ben dus al een aantal weken thuis. Ik heb geleerd om mijn grenzen goed aan te geven. Nu ik erachter ben gekomen dat ik hsp ben, doe ik dat nog veel meer. Ik neem echt de rust waar nodig. De enige plek waar ik echt tot rust kom is de slaapkamer. Ik heb daar een paar dagen veel tijd door gebracht. Ik had het echt benauwd. Ik wil de slaapkamer eigenlijk gaan opknappen zodat ik er ook kan zitten in een heerlijke stoel.

    1. Hoi Ilona, wat vervelend dat je er zo lang last van hebt gehad en je zo benauwd voelde, maar wat goed dat je geleerd hebt je grenzen aan te geven. Mooi ook dat je je slaapkamer wilt gaan opknappen zodat je daar lekker kunt zitten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze blogs vind je misschien ook interessant